Дика-дика країна та дикі-дикі люди

0
226
Ну що, дорогенькі, а давайте збудуємо Утопію… Десь подалі від цивілізації…. В якомусь Орегоні, наприклад). А, ну й секс у нас – духовна практика для звільнення від умовностей і обмежень

У релігієзнавчій теці найкращих освітніх серіалів відбулося поповнення – у минулому сезоні нас порадував  Netflix, який випустив документальну шестисерійну роботу про рух Ошо в США. І відразу заспокою – серіал знятий за всіма канонами високобюджетного фільму: гарна операторська робота, чудово розкриті характери персонажів, інтрига, що триває до останньої серії. Тобто якщо ви обраєте між Wild West та Wild wild country, обираєте другий,

 оскільки за рівнем розважальності та серйозності він не поступається Wild West (вже не кажучи про те, що другий сезон WW зовсім ніякий).

Ми вже звикли до освітніх серіалів від BBC та йому подібних, де довго, нудно та якісно на фоні прекрасних краєвидів ведучий зі ступенем PhD розповідає про релігію: де з’явилося, куди рушило далі, що по собі залишило і т.п. При всій повазі до BBC – мене більш ніж на 5 хвилин не вистачає. Netflix пішов іншим шляхом – вони зняли динамічний та гостросюжетний документальний фільм, де окрім безпосередніх учасників подій, ніхто нічого не коментує, тобто головним експертом, що узагальнює картину – є глядач. Багато точок зору, але висновки лишають на вас. До останньої серії не зовсім зрозуміло, хто з персонажів на чиєму боці, хто вже відсидів своє, а головне – хто дійсно винен в усьому, що відбулося (бо в реальному житті злодії не такі вже й марнославні та не поспішають брати провину на себе). Єдине питання яке не було розкрите в серіалі – віровчення. І то на краще, бо іноді поступки важливіші за віру.

Тож про що саме серіал? Серіал розповідає про те, як відомий нам гуру Ошо, який звався тоді ще Бхагван Шрі Раджніш, приїхав зі своїми послідовниками до Америки, в штат Орегон, місто Антілоп, в середині 80-х років і влаштували місцевим жителям та владі забаву. Вони вирішили побудувати утопічне місто для своїх вірних, щось типу Ауровіля. Але в Антілопі жили 40 пенсіонерів, які не були в захваті від ідеї раджнішів, — так тоді називали себе прихильники гуру, жити в мирі, медитації та проміскуїтеті. І тут почалося протистояння між реднеками та раджнішами. Режисери зібрали безліч архівних записів, інтерв’ю та свідчень: з фермерами, на яких звалилося щастя жити з раджнішами в одному місті, з сан’ясінами, які пішли врешті решт з цього руху, з сан’ясінами, які залишаються в русі весь цей час, з адвокатами та прокурорами, які вели справу Ошо. Тобто автори залучили взагалі всіх, хто мав бажання висловитися, і якщо Ошо був би досі живий, впевнена, що вони  і його залучили б.

Головними персонажами стрічки стали Ма Анан Шила – жінка, що виконувала роль секретаря Ошо весь час його перебування в США, соратниця Шили Джейн Сторк, адвокат Ошо Свамі Прем Нірен, декілька фермерів, що застали експансію раджнішів, та прокурор, що керував справою проти Ошо. Найбільш одіозною та важливою фігурою в цьому русі є Ма Анан Шила, так, не Ошо, а його секретарка. Вона фактично виконувала обов’язки лідера громади весь час перебування раджнішів в Орегоні: була медійною персоною, любила та вміла шокувати людей, багато давала інтерв’ю і, здається, вона так і не змінилася, навіть, коли втратила свій статус лідерки. Її лідерство здебільшого схоже на управління кризового менеджера (під кислотою), втім, нові релігійні рухи передбачають нові методи роботи з людьми. Трошки цікавішою здається персонаж Джейн Старк, яка на прохання Шили навіть зазіхала на життя людини, але зрештою відійшла від руху Ошо. Її откровення в останній серії будуть цікавими для всіх, хто цікавиться деконверсією і тим, як людина почувається після того, як пішла з руху. Ну а якщо захочеться заглибитись у це питання, почитайте її книжку «Breaking the Spell: My Life as a Rajneeshee and the Long Journey Back to Freedom». Цікава фігура адвоката Ошо – Свамі Прем Нірен. Йому вдається дуже нейтрально та з певною іронією розповідати про події 30-річної давнини. До останнього не зрозуміло, чи він розчарувався в Ошо, чи таки залишися вірним йому до сьогодні. Але як адвокат, сподіваюсь, він був відвертим з нами.  

Режисерам вдається надзвичайно м’яко подати всі злочини раджнішів. Навіть коли мова йде про «наймасштабніший біотеррористичний акт» ми до кінця не впевнені в тому, що його вчинили саме раджніші. Чудовий приклад того як відсутність оцінки впливає на інформацію. І зовсім інакше виглядають фермери. Вони ще наприкінці 80-х були пенсіонерами та доживали свій вік там, а зараз й поготів. Здавалося б, от зараз нам свідки жахливих подій розкажуть як жахливо було жити поруч з неадекватними й зомбованими сектантами. Аж ні, розповідають, що сексом голосно займалися (боронь боже когось спитати своїх сусідів, що вони думають про вас та ваші вподобання!), що посміхалися часто, що замість бекону почали подавати банани в кав’ярні… Декілька разів ці підстаркуваті фермери дивляться в камеру і кажуть «я просто не розумію, хто вони та що хочуть». Друже, та піди вже і спитай у них, чого ти за гвинтівку хапаєшся? Може потоваришуєте, та ще й на оргію запросять.

Єдиною серйозною проблемою виявляється тотальне озброєння раджнішів у відповідь на атаку на їхній готель та їхня спроба отруїти місто сальмонелою. Але коли питають тих, хто жив поряд з ними, в чому проблеми, вони починають розповідати про секс та банани. І відверто кажуть, що головна проблема в тому, що вони не розуміють що це за релігія. Я вчиню як режисери: не стану давати оцінку такому явищу, здогадайтеся самі чого не вистачає цим бідолашним людям.

Підійдіть до будь-якого релігієзнавця, та от хоч би до мене, та спитайтеся: а що не так з Ошо. Я, чи будь-хто інший, скривить зневажливо обличчя, скаже – ну це ж синкретичний вінегрет: нью-ейдж, неорієнталізм, що вже само по собі не дуже кошерно, та ще й перемішані із західною філософією, припорошений містицизмом, і все у них несправжнє, поверхове, навіть як для європейців. Підійдіть до юриста і він вам скаже, що Ошо спекулянт, махінатор і взагалі безвідповідальна особа. А от спитайте пересічного громадянина… а знаєте що, краще не питайте, там така темінь, що то просто предмет для інтердисциплінарного дослідження. Краще подивіться як треба знімати релігієзнавчі серіали.

If you found an error, highlight it and press Shift + Enter or click here to inform us.