Машина часу для дослідників релігії

0
38
Проф. Веслі Вайлдмен – тім-лід дослідницького проекту з розвитку софту, який допоможе релігієзнавцям і історикам перевіряти їхні теорії.

Це другий за привабливістю винахід після машини часу, стверджує Веслі Дж. Вайлдмен: програмне забезпечення, яке допоможе дослідникам перевіряти теорії про роль  релігій у формуванні історичних подій, і краще прогнозувати майбутнє. Вайлдмен – професор філософії, теології та етики у Школі теології Бостонського університету – є провідним спеціалістом у трирічному проекті з розробки програмного забезпечення. Програма є частиною ширшого дослідження релігії, яке у 2015 році отримало фінансування в 2,4 мільйони доларів від Фонду Дж. Темплтона та інших організацій.

Пакет безкоштовного мережевого програмного забезпечення, під назвою «Комплексна симулятивна навчальна агент-платформа» (КСНАП) (англ.: CLASP) працюватиме за зразком комп’ютерної гри-стратегії. Можна обрати або змінити налаштування, або ж ввести унікальні дані про різні елементи, включаючи географію, водні ресурси, культуру, суспільство та вірування населення. Потім користувач працює з цією моделлю для з’ясування, чи дає вона очікувані результати, – і якщо ні, то чи потрібна нова теорія.

Наприклад, вважатимемо, що ніхто не знає, чому давня цивілізація припинила вшановувати одного бога і почала вшановувати іншого протягом відрізку в 25 років. Ви робите припущення про те, що причиною була страшна посуха. Вводите у систему КСНАП свою інформацію про цю цивілізацію, включаючи дані про посуху та вірування, і запускаєте симуляцію. Якщо ваші симульовані громадяни продовжують вшановувати того самого бога – можливо, у вашій теорії є прогалина. Має бути інша причина – наприклад, зміцнення влади сусіднього племені, яке вірує в бога-конкурента, – яку ви, ймовірно, не врахували і яка могла б пояснити зміну у віруваннях.

Вайлдмен вважає, що симулятивне програмне забезпечення на зразок КСНАП відіграє велику роль у просуванні релігієзнавства вперед від гіпотез до тверджень, які можуть бути перевірені. «Люди починають бачити, що можна дати собі раду зі складними питаннями і прояснювати складні теоретичні ситуації, використовуючи моделювання та симуляцію, коли всі інші способи вичерпані», – говорить Вайлдмен. І ця нова технологія – не тільки для комп’ютерних геніїв: КСНАП не вимагає навичок програмування, що, як вважає вчений, «відкриє цілий світ досліджень і можливостей» для людей, які працюють над науковим вивченням релігії.

Програмне забезпечення перебуває на розробці в Інституті біокультурного вивчення релігії (англ. IBCSR), неприбуткової організації у штаті Массачусетс, частково фінансованої Вайлдменом і спрямованої на наукове вивчення релігії. В одній зі своїх останніх праць Вайлдмен стверджує, що Інститут вирішив спір 200-річної давності про те, як серед деяких анабаптистських течіях епохи постреформації поширилось насильство. Вайлдмен говорить, що, використавши комп’ютерний аналіз для порівняння сукупності даних для двох конкурентних теорій, дослідницька команда Інституту показала, що більш доказовою є гіпотеза про те, що насильство передавалося від покоління до покоління в межах конгрегацій – а не мандрівними священиками. Інститут також поекспериментував із передбаченням майбутнього. Використавши дані про людські вірування зі Списку світових цінностей, команда побудувала комп’ютерну модель для ілюстрування того, як релігія могла б еволюціонувати у наступні 50-100 років за гіпотетичних умов зростання наукової освіченості та задовільного глобального доступу до їжі й води. Вайлдмен зазначає, що можливим варіантом розвитку подій було б зменшення кількості забобонів, яке б призвело до ери вшанування природи замість віри в надприродне.

Він також прогнозує, що з часом дослідники релігії будуть зобов’язані перевіряти будь-яку нову теорію на комп’ютерній симуляції, щоб інші могли «порівняти наукові передбачення з набором даних і побачити, є теорія вартісною чи ні». Вчений говорить, що, хоча поточний варіант технології не ідеальний, «він напевне є значно точнішим, ніж те, що ми наразі маємо, – людей, які видають на-гора свої міркування про все на світі, сидячи у ванні».

If you found an error, highlight it and press Shift + Enter or click here to inform us.