Ось чому релігія – лише технологія

rabbi Irwin Kula
Ірвін Кула – рабин у восьмому поколінні, відомий своїм безстрашним ставленням до змін, — рідкісною якістю серед релігійних лідерів, які частіше тягнуться до чіткого дотримання традицій.

Цікаве бачення релігії як технології та побудови стосунків “держава-церква” висловив один з лідерів релігійної трансформації у США Ірвін Кула. Публікуємо переклад розмови з цією людиною, яка відбулася на Інноваційному саміті співпраці BIF10, у Провіденсі, Род-Айленд у 2014 році.

Кула, президент Національного єврейського центру навчання і лідерства (National Jewish Center for Learning and Leadership, CLAL) у Нью-Йорку та автор книги “Духовна туга: охоплюючи священний безлад життя”, присвятив себе розкриттю мудрості своєї 3500-літньої віри у спілкуванні зі світом.

Кула проповідує “якнайвищі інституційні бар’єри між церквою та державою” при “якомога нижчих комунікативних бар’єрах”. Він вітає міжрелігійний діалог та міжрелігійні шлюби. Він впізнає Бога не в “Оці, яке все бачить”, а в “переживанні любові, піклування і стосунків”.

Багато хто вважає Кулу прогресивним, інші – “підривним елементом”. Втім, сам Кула відстоює думку, що підрив усталених інституцій необхідний для адаптації та росту.

+++

Рабин Кула виглядає як мудрець із дитячих книжок. У нього симпатичні залисини, і говорить він із проповідницькими паузами та живою жестикуляцією. На питання про те, як розвивалася його віра, відповідає історіями.

У чотирнадцять років, Кулу вигнали з приватної церковно-приходської школи, за те, що він піддавав сумніву Тору. “Я ставив перед класом із двадцяти п’яти учнів питання, які, мабуть, були дуже “підлітковими”, – згадує він. – “Я міг спитати: “Ви ж не вірите насправді в те, що Бог зробив прохід в Червоному морі? Ну ж бо, не це, власне, говорить Тора”.

Ця бунтарська риса й зумовила специфіку його подальшої роботи.

релігія – це набір інструментів, призначений для того, щоб допомогти людям процвітати

Проблема більшості релігійних лідерів, вважає Кула, – в тому, що їх місія бачиться у наверненні до віри неафілійованих. “Релігія – це не про переконання, догми чи плем’я”, – вважає він. “Нам треба перестати оцінювати успіх кількістю пожертвувань вірян – бо він не вимірюється кількісно. Найперше і найголовніше: релігія – це набір інструментів, призначений для того, щоб допомогти людям процвітати”.

Кула часто відмовляється розуміти поняття “Бог” у характерний для публічного простору США спосіб: для нього це Бог тачдаунів і війн, Бог, який втручається і відкидає, якщо хтось на нього не “ведеться”. “Жодна релігійна чи політична система не є сама по собі моральною, – каже Кула. – Системи добрі настільки, наскільки добрі їхні адепти”.

Перебуваючи на посаді рабина Кула тримав свої погляди при собі. І тільки після нападів 11-го вересня почав відкрито проповідувати те, що практикував сам.

“Я дуже страждав через усвідомлення того, що напади спричинив релігійний чинник”, – каже Кула. Після трагедії він на три місяці припинив учительську діяльність для того, щоб переосмислити свою роль як духовного лідера. Повернувшися до синагоги, він прийняв рішення “ніколи більше не проповідувати іудаїзм лише для ствердження групової ідентичності”.

+++

У 2013 році Ірвін Кула розповів історію свого духовного перетворення аудиторії, що складалася з лідерів міжнародного бізнесу під час Саміту з інновацій у співпраці – заходу, який щорічно збирає неприбуткова організація “Фабрика бізнес-інновацій” (Business Innovation Factory, BIF) у Провіденсі, Род-Айленд. Рабин звернувся зі сцени зі сміливим закликом до слухачів, які, як він знав, були проникливими самоуками та серійними підприємцями: він попрохав їх приєднатися до нього у його прагненні внести іновації до релігії.

Кула палко вірить у те, що досягти інсайту можна поза релігійною традицією. “Справді важливо говорити з не-священиками”, – вважає він. – “Чим менше ви спілкуєтесь виключно з вашими власними “користувачами”, тим краще вам вдасться вберегти свою діяльність від спотворення”. Його навчальний центр здійснює програму під назвою “Рабини без кордонів”, присвячену заохоченню відкритого діалогу понад культурними та релігійними бар’єрами.

В історіях про інновації часто фігурують “двоє підлітків у гаражі”. Метою Кули було розповісти історію про інновації з церковної кафедри. “Релігія – це лише технологія”, – з цих слів почалася його промова на саміті. – “Те, як використовуватиметься апаратне забезпечення людства, залежатиме від програмного забезпечення”.

Частиною проблематики його промови було те, як швидкий розвиток в еру цифрової інфраструктури вимагає розширення наших етичних горизонтів, відтак постають питання про те, якими є новітні злочини, і, за цього нового порядку, хто має до них стосунок і якими є їхні права. Оскільки ми знаходимо нове визначення моралі, особливо пекучою стає потреба оновити віру.

“Найцікавіші бізнес-проекти пов’язані з питанням впливу на суспільство, яке значно складніше, ніж питання “успіху супер-аплікухи”, – розмірковує Кула. – “На саміті я спитав: “Що сталося б, якби ми застосували теорію іновацій до релігії, щоб зменшити кількість ресурсів, потрібних для створення хороших людей?”

 

 

If you found an error, highlight it and press Shift + Enter or click here to inform us.