Пригоди секулярної медитації у Львові   

6
342

Я не міг пропустити нагоди і придумав власний курс медитації, ігноруючи релігійний чи “духовний” контекст

Медитація – це слово-фетиш. За ним ховається стільки різних методів, традицій, практик, розумінь та інтерпретацій, що серйозні дослідники навіть намагаються дистанціюватися від самого поняття. Існують релігійні, духовні, езотеричні, нью-ейджівські, розважальні форми медитації і з кожним роком з’являється все більше вчителів, ґуру та інструкторів із власними схемами роботи.

Я не міг пропустити нагоди і придумав власний курс медитації, ігноруючи релігійний чи “духовний” контекст, а також той комерційний кластер, який доволі поширений на Заході. Так, чотири роки тому виник «Початковий курс секулярної медитації». Виник як експеримент і наразі в тому ж режимі продовжує існувати – ми експериментуємо зі свідомістю із усіма бажаючими у відкритих групах, онлайн та індивідуально.

Що це за штука така – секулярна медитація? У моєму розумінні – це спроба досягти справедливості. З одного боку, вилучити медитативні практики із релігійно-духовного контексту (який вже за багато років втомив), а з іншого – дати можливість людям спробувати на собі традиційно вкриті таємницею методи  безкоштовно.

Уявляєте собі – це ж революційно! Без релігії і безкоштовно, іще й українською мовою!

Але я не був би кандидатом філософських наук, який би не ускладнив пояснення. Насамперед, виявилося, що «секулярне» — поняття-монстр. Більшість учасників не розуміють, що воно означає. Коли кажу – світський, теж не розуміють. А де лама, ґуру, Учітєль? Так я і вирішив відпустити бороду, бо зовсім паніка була.

Більш сподіваною була реакція на феноменологічний характер практики – ми все таки уникаємо інтерпретацій, пояснень та будь-якої ритуалістики (окрім розпивання чаю із цукерками). Що таке феноменологія навіть філософи не до кінця розуміють, хоча пройшло вже понад сто років від часів Гусерля.

 

У моєму розумінні медитація – це завжди особистий експеримент, в якому роль лабораторії і піддослідного, і спостерігача, і патологоанатома відіграє сама людина. Її свідомість і акти свідомості – це всесвіт, з яким вона не може розлучитися, доки жива. Це ж стосується тіла, психіки та розуму. У нас як живих людей ці складові нероздільно існують і ми можемо їх застосовувати для самопізнання. Власне, це слово багатьох дивує, оскільки учасники очікували прозрінь, яскравих вражень (безкоштовного кайфу), розкриття чакр, підняття Кундаліні і польотів над землею. Виявилося, розваг у нас мало, але достатньо регулярності, дисципліни та внутрішньої роботи, яка не завжди веде до приємних переживань. Це стало нашим природним бар’єром від езотєріків та магасідхів-йоґів місцевого, галицького розливу.

 


З чого складається курс? Всього в курсі 6 вправ, кожна з яких застосовується впродовж тижня. Спершу ми виробляємо базові характеристики уважності, рівноваги та спокою: уважне дихання, сканування тіла й інтенсивна релаксація (для кращого розуміння контрасту між напруженням та розслабленням). Далі йдуть спеціалізовані вправи, розраховані на різні аспекти свідомості: візуалізація (працюємо з простими схемами і символами), усвідомлення звуків та культивування доброзичливості. Самі вправи не є надто оригінальними чи винайденими мною: частина із індуїзму, частина з буддизму і частина з мого невеликого досвіду.


За останніх чотири роки ми працювали у таких форматах:
1) Відкриті групи – люди приходять за можливості і знайомляться з вправами;
2) Закриті групи – працюємо зі студентами, що зголосилися за власним бажанням;
3) Онлайн курси – відбувається регулярна розсилка матеріалів, табличок для замірів та опитувальників. Остання спроба провести такий курс набрала близько ста учасників;
4) Індивідуальні заняття – в межах яких працюємо в невеликих командах до 3 учасників.

Нещодавно завершили роботу із майбутніми філософами, психологами, культурологами та перекладачами. Судячи з фото, їм сподобався курс і, сподіваюся, це матиме продовження.

 

 

Моя невеличка революція секулярної медитації у Львові досі триває. Весь експеримент виявився несподівано цікавим, практичним і дійсно не потребує релігії, духовності (в тому «розмитому» розумінні, яке в нас поширене), ритуалів, обрядів, ініціацій, поклоніння, десятини, індульгенцій, догм та прейскурантів. Звісно, в нас є форма пожертв, коли доводиться оплачувати приміщення або вкластися у друк блокнотиків, але основна грошова маса йде на закупівлю зброї, алкоголю і наркотиків  на дійсно важливі речі для майбутніх учасників.

І звісно, в нас існує невеличка етична система рекомендацій, серед яких головна – Не быць скотам (©Ляпис Трубецкой). Все-таки я закінчив філософію, де без гумору не виживають.

Заходьте до нас у Фб-спільноту “Лабораторія секулярної медитації”, качайте аудіофайли і медитуйте з нами. Разом веселіше  і легше батька бити.

 

 

 

If you found an error, highlight it and press Shift + Enter or click here to inform us.

  • Vyacheslav Ageyyev

    Це найважливіший в Україні за останні багато років текст на тему “що робити з дипломом релігієзнавця”, “соціальна місія релігієзнавця”, “та, я пропала, мені зрізали ставку, години, надбавки, скорочують” — наш колега Ігор зі Львова придумав те, про що ми тут в Києві тільки фантазували та мріяли

    • Oleg Kyselov

      ну, нє знаю, він-то бабок з етого не дере. Є й інші випускники-релігієзнавці, які навчають йозі і живуть з цього, нє?

      • Vyacheslav Ageyyev

        одне діло йога – інше чисто медитація, іще й “розрелігійнена”.
        Так сказать – у нас чисто психотехніка, без етіх ваших))

        • Ihor Kolesnyk

          йога – це одне, а медитація – інше) Власне акцент хочеться робити на медитативних практиках, бо може встигнемо демаркувати фітнес-медитацію від буддійської віпасани, а кікбоксинг-медитацію від самадгі)) Із йогою це не дуже вдалося зробити і тому стільки різних брендів, які не мають жодного стосунку до класики. Потрохи і велика місія вимальовується – Демаркація понять і продрозверстка медитації.

  • Vyacheslav Ageyyev

    Фактично, те, що ми тут бачимо – це зайняття правильної ніші. Ніші, яку в різних суспільствах займають шаман, священик, психолог. Слово “релігія” для багатьох сучасних людей себе дискредитувало. Тому секулярна медитація – в точку. Я б хотів побачити більше хорошого піару цієї двіжухи. А через пару років правильна назва буде нейромедитація і попит в суспільстві буде (він насправді вже є у вузьких субкультурах і групах) на істоту під назвою “нейрошаман”.

  • Pingback: 23.02. Лекція та майстер-клас по секулярній медитації | Лабораторія Релігієзнавства()